Communicatieve vaardigheden helpen je stress te voorkomen.

Hoe goede communicatieve vaardigheden stress voorkomenHoe helpen communicatieve vaardigheden je om stress te voorkomen?

1. Als je je ideeën en gevoelens goed kunt overbrengen op anderen, voorkomt dit misverstanden en irritatie.

2. Als je je vrijelijk uit, dan weten de mensen om je heen hoe je denkt en voelt. Deze openheid en duidelijkheid helpt beter samen te werken. Ben dus niet te verlegen.

3. Als je nonverbale signalen je verbale signalen ondersteunen, komt je boodschap beter over. Ben congruent in je communicatie.

Zeg niet: “Ik vind het niet zo erg” met een door emotie dichtgeknepen keel.

Kinderen kunnen het zo mooi zeggen. Ik hoorde laatste: “Je moet luisteren met je ogen en je oren, papa.”

4. Actief luisteren levert je veel informatie op. Het maakt het dus gemakkelijker je werk te doen.

5. Actief luisteren geeft je de mogelijkheid het gesprek te sturen. Het maakt het dus gemakkelijker je doel te bereiken.

6. Actief luisteren versterkt je relatie met je gesprekspartner. Je zult meer medewerking kunnen krijgen.

7. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die hoog scoren op communicatieve vaardigheden, minder fysieke verschijnselen van stress vertonen bij het uitvoeren van moeilijke taken. Hun hartslag bleef duidelijk lager. Dat heeft een positief effect op je gezondheid.

8. Ook bleef hun houding positiever. De taak was voor hen dus prettiger.

9. Als je in conflictsituaties goed blijft luisteren, werkt dit vaak de-escalerend. Dus geeft het minder stress.

10. Als je in conflictsituaties de juiste vragen weet te stellen, kom je vaak eerder tot een oplossing. Dus: minder stress.

ZORG GOED VOOR JE HART, EN VOOR DAT VAN ANDEREN

Geniet van je gesprekken en contacten.

7.

Over Adrienne Zoontjens

Personal coach en communicatietrainer. Meer dan 20 jaar ervaring. Mijn missie is mensen te helpen hun persoonlijke en professionele kwaliteiten te versterken, zodat ze sterker en met meer plezier in hun leven staan. Sterker communiceren, sterker in het leven staan.
Dit bericht is geplaatst in Communicatieve Vaardigheden en getagd, , . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.