Overtuigen deel 2 Show people the easy road to success

succes

the road to succes

In deel 1 heb ik laten zien hoe je de aandacht trekt, en inspeelt op emoties om je gesprekpartner in de yes-modus te krijgen.

Nu maak je de stap naar de oplossing: Weet dat de ander dat er hiervoor een goede en niet moeilijk te bereiken oplossing is? Die frustratie, pijn, angst kan opgelost en/of voorkomen worden. Wil de ander daar meer van weten? Is de ander daar nieuwsgierig naar?

Als je het goed brengt, zal je gesprekspartner in de “yes”-modus blijven en graag van je horen wat dat dan is.

Schilder het plaatje van de oplossing: eenvoudig, maar geweldig! Benoem de details, benoem de oplossing en de resultaten en vooral ook: de positieve emoties.

Voorbeeld fluor jassen:In 3 maten beschikbare fluor kunststof jassen, die jou en je kinderen ook in het donker zichtbaar maken. Gemakkelijk aan te doen, lichtgewicht, beschermen tegen slecht weer. Nemen geen plaats in, in de auto. Altijd veilig, altijd safe.

Voorbeeld coaching: Wist je dat je met eenvoudige technieken je gesprekspartners kunt overtuigen? Als je die eenmaal kunt gebruiken, zul je snel resultaat hebben. Het goede nieuws is: je kunt dit leren!  En héb je eenmaal succes, dan zal je vertrouwen alleen maar groeien en zul je n’g meer succes hebben. Geen twijfels of angst meer, maar kracht en overtuiging.

En dus……….
Voortaan geen angst meer om niet gezien te worden, als je naast de auto op de wegenwacht staat te wachten. Het risico van een levensgevaarlijke situatie wordt, ook voor je kinderen, flink verminderd. Je bent een verantwoordelijke automobilist, een verantwoordelijke ouder, goed voorbereid op eventuele risico-situaties. En dat alles voor niet meer dan ……..

Geen angst meer voor gesprekken, want je weet nu hoe je die kunt aanpakken en sturen. Je gevoel van zelfvertrouwen groeit, je weet anderen te beïnvloeden en je bereikt meer in je leven. Minder stress en meer succes. En voor dat alles hoef je alleen maar…………

Vraag: Hoe zou het zijn voor je als je dit kon bereiken?

Je kunt een voorbeeld beschrijven van iemand die op deze manier veel bereikt heeft. Of misschien heb je het zelf meegemaakt. Of je weet inmiddels van je gesprekspartner wat deze meegemaakt heeft, en je schildert het plaatje waarin hij/zij wél succes heeft of wél veilig en rustig kan zijn.

Wil de ander meer weten?
Vraag zijn kaartje, e-mailadres en stuur hem dezelfde dag nog de informatie. Daarbij kun je alvast beperkte informatie geven. Probeer de ander nieuwsgierig te maken en te houden.

Tenslotte: doen!

Bovenstaand heb ik hier uitgewerkt voor je gesprek met een prospect. Precies dezelfde principes kun je ook in andere situaties toepassen.
Wil je je leidinggevende overtuigen? Je collega? Je partner?  Etc, etc……..   Ga je gang!

Over Adrienne Zoontjens

Personal coach en communicatietrainer. Meer dan 20 jaar ervaring. Mijn missie is mensen te helpen hun persoonlijke en professionele kwaliteiten te versterken, zodat ze sterker en met meer plezier in hun leven staan. Sterker communiceren, sterker in het leven staan.
Dit bericht is geplaatst in Communicatieve Vaardigheden. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.