VRAAG DOOR MET DE STAR-METHODE EN KOM TE WETEN HOE DE ANDER ECHT FUNCTIONEERT

GEBRUIK JIJ DE STAR-METHODE AL?

Een krachtige vraagmethode is de STAR. STAR staat voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat.

Als je wilt weten hoe iemand functioneert op een bepaald gebied, vraag dan om een voorbeeld. Voorbeeld: “Je zegt dat je goed kunt organiseren. Kun je een voorbeeld geven?”

Is het antwoord: “Nou, ik heb snel overzicht, ik kan dingen snel op een rijtje zetten, ik kan goed prioriteiten stellen en kan goed met mensen omgaan”, dan weet je in feite nog niets! Waarom niet? Het zijn algemene beweringen.

VOORBEELD
Vraag door naar een specifiek, waar gebeurd en liefst recent voorbeeld: “Wat heb je onlangs nog georganiseerd?”

“Ik heb voor een groot bedrijf een personeelsevent georganiseerd.”
Vraag meteen door: “Hoe groot is groot?” Immers: een bedrijf met 50 werknemers vindt de een al groot, terwijl het voor de ander pas bij 500 begint. En dat maakt wel verschil voor het niveau waarop iemand functioneert.

“Okay, het bedrijf had 200 werknemers. Ik heb het jaarlijkse personeelsuitje georganiseerd. Het bedrijf koos deze keer voor een event met een cultureel karakter, omdat ze eerder al sportieve dagen gehad hadden.”
Nu is de S van situatie wel duidelijk.

“Wat was je taak? Wat was je doel? Wat wilde je bereiken?” Dit zijn vragen die je kunt stellen om meer te weten te komen over de T van Taak.
“Ik moest het complete event (laten) organiseren, en zorgen dat de dag zelf vlekkeloos verliep.”
“Wat heb je gedaan? Hoe heb je dat aangepakt?” We willen meer weten over wat de persoon echt GEDAAN heeft.
“Nou, we hebben….” Val meteen maar in de rede: “Wie is we?” Het gaat je tenslotte om díe persoon. “Ik had een vaste assistent en twee freelancers; de laatste twee kon ik oproepen.”
“Ok, hoe heb je het aangepakt?”
“Ik heb de cultuurkalender van Nederland bekeken, en zag dat er in de betreffende week drie events waren. Een daarvan viel af, omdat ….. Toen heb ik het bedrijf twee voorstellen gedaan ………”.

Je hoort nu wat diegene precies gedaan heeft, en je kunt altijd vragen stellen over aspecten waarvan je meer wilt weten.

“Wat was het resultaat?” We zijn nu bij de R van Resultaat aangekomen.
“De dag verliep werkelijk perfect. Het vervoer ging goed, de organisatie op de plek zelf …….”.
“Was er iets dat niet zo goed ging?” ……(antwoord)……………………

“Hoe kijk je er op terug? Zou je iets anders doen? Wat heb je ervan geleerd?” Als je wilt kun je nog een R toevoegen, namelijk die van Reflectie.

WAAROM IS DE STAR-TECHNIEK ZO KRACHTIG?
De reden is dat je iemand laat vertellen over een recente gebeurtenis waar hij/zij echt aan heeft deelgenomen. Hij/zij kan zich weer inleven in de situatie, en vooral vertellen over zijn gedrag.

Waarom is het beschrijven van gedrag belangrijk?
Omdat het concreet is en je dus een reëel beeld krijgt. Bovendien: gedrag uit het recente verleden is een betrouwbare voorspeller voor gedrag in de nabije toekomst. Ook de manier van vertellen geeft informatie: het woordgebruik, het enthousiasme, de gebaren, de gezichtsuitdrukking: dit zegt het nodige over het type persoon dat je voor je hebt.

Hoe kun je de STAR dus gebruiken?
Je kunt mensen bevragen op hun vaardigheden, hun competenties. Anderzijds: je kunt ook zelf een STAR-voorbeeld beschrijven voor jezelf, waardoor je een sterk bewijs hebt dat je een bepaalde vaardigheid/competentie beheerst.

Goed voor selectiegesprekken, functioneringsgesprekken, voor evaluaties, voor het opvoeden van je pubers als ze te laat thuis zijn, om jezelf aan te prijzen, om anderen te overtuigen, om je verhaal geloofwaardig te maken,……………………………………..

Over Adrienne Zoontjens

Personal coach en communicatietrainer. Meer dan 20 jaar ervaring. Mijn missie is mensen te helpen hun persoonlijke en professionele kwaliteiten te versterken, zodat ze sterker en met meer plezier in hun leven staan. Sterker communiceren, sterker in het leven staan.
Dit bericht is geplaatst in Communicatieve Vaardigheden en getagd, . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.